Sömn

 

Sömn är bra för mycket olika saker. Genom sömnen laddas kroppen upp med energi. Inom sömnen finns det fyra olika stadier som kallas sömncykler. De fyra olika stadierna kallas: insomningsstadiet, stabil sömn, djup sömn och REM-sömn. Under djupsömnen så återhämtar och bygger kroppen upp sig. Som vanlig tonåring bör du sova ca 9 timmar per natt. Det är viktigt att sova för din utveckling för att under natten så produceras stora mängder hormoner under puberteten. Om du sover bra så orkar du mer och kan prestera och koncentrera dig bättre i t.ex. skolan. Du orkar mycket mer om du har sovit bra under natten, utan sömn har du ingen ork till någonting. Kroppen är beroende av sömn, hjärnan behöver sömn för att kunna fungera bra.

Om du vill börja gå och lägga dig tidigare för att sova mer antal timmar så får man börja med att ta lite i taget. Om du brukar gå och lägga dig klockan 23.00 så kan du inte helt plötsligt gå och lägga dig klockan 21.00 för då kommer du garanterat inte somna. Du får försöka ta en dag i taget. Först kan man börja med att gå och lägga sig klockan 22.30 istället för 23.00. Sedan tar du en dag i taget och går och lägger dig tidigare och tidigare för varje dag som går. För att komma till ro och somna snabbare på kvällarna så ska man försöka att inte använda mobilen, datorn eller tv:n. Försök att varva ner ett tag innan du ska gå och lägga dig. Ligg inte och prata i telefon och bli upprörd innan du ska sova, för att då är det svårt att komma till ro.

Sov gott!

6 mar 2014

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)(info & kontakt)